Tiedote 16.3.2020

Nyt toimimme erilaisten ohjeitten mukaan - mutta se on kuitenkin kaikkien parhaaksi.

Taivaallinen Isämme meitä kaikkia varjelkoon!

Infektioiden ehkäisy Lumijoen seurakunnassa                                                   16.3.2020

Valtioneuvoston ja piispojen 16.3.2020 antamiin määräyksiin viitaten seuraavat ohjeet tulevat voimaan heti:

1. Kaikki muut kokoontumiset, paitsi jumalanpalvelukset ja toimitukset ovat edelleen tauolla.
  2. Jumalanpalvelukset pidetään sanajumalanpalveluksina vain toimittajien läsnäollessa. Kirkon kellot soivat jumalanpalveluksen alkamisen ja päättymisen merkiksi, mutta vain toimittajat, enintään 10 henkilöä,  kokoontuvat paikalle. Jumalanpalvelukset striimataan seurakunnan Facebook-sivulle FB-livestriiminä.
  3. Jokaisen jumalanpalveluksen jälkeen pappi tai muu seurakunnan työntekijä päivystää kirkossa kaksi tuntia sielunhoitoa ja rukousta varten. Kirkossa saa olla korkeintaan 10 henkilöä kerrallaan paikalla.
  4. Toimituksissa (kaste, avioliittoon vihkiminen, hautaan siunaaminen) saa olla korkeintaan 10 henkilöä paikalla.
  5. Henkilökohtaiset keskustelut ja yksityisehtoolliset kirkossa tai kodeissa, puhelin, sähköposti, nettisivut ja some on aktiivisessa käytössä. Pidetään yhteyttä!

Ohjeita kastetoimitusta järjestävälle:

• suunnittele toimitus niin, että paikalla on enintään 10 henkilöä. Heistä yksi on pappi ja yksi kastettava,  vähintään 2 kummia/kasteen todistajaa sekä kastettavan lapsen vanhemmat.
  • toimituksessa ei käytetä kirkon virsikirjoja tai kirkon monisteita, vaan jokaisen omaa virsikirjaa tai nettivirsikirjaa omasta puhelimesta
  • kastejuhla voidaan järjestää seurakuntasalissa, mutta paikalla voi olla korkeintaan 10 henkilöä. Kastejuhla voidaan järjestää myös myöhempänä ajankohtana isommalla väellä näiden rajoitusten poistuttua.

Ohjeita avioliittoon vihkimistä järjestävälle:

• suunnittele toimitus niin, että paikalla on enintään 10 henkilöä. Heistä yksi on pappi, kaksi ovat vihittävät, kaksi todistajaa, ja jos toimitus on kirkossa, suntio ja mahdollisesti kanttori
  • toimituksessa ei käytetä kirkon virsikirjaa tai kirkon monisteita, vaan omaa virsikirjaa tai nettivirsikirjaa omasta puhelimesta
  • hääjuhla voidaan järjestää seurakuntasalissa, mutta paikalla voi olla korkeintaan 10 henkilöä. Hääjuhla voidaan järjestää myös myöhempänä ajankohtana isommalla väellä näiden rajoitusten poistuttua.

Ohjeita hautajaisia järjestävälle:

• suositellaan haudalla siunaamista. Haudalla saa olla enintään 10 henkilöä, joista yksi on pappi ja yksi suntio. Kantajia tarvitaan 6 henkilöä. Kantajat voivat kantaa arkun ennen saattoväkeä haudalle, ja laskea sen saattoväen poistuttua hautaan, näin saattoväkeä voi olla muutama enemmän paikalla.
  • siunaustoimitus voidaan järjestää tarvittaessa myös kirkossa.  Paikalla saa olla enintään 10 henkilöä. Heistä yksi on pappi, yksi suntio ja yksi mahdollisesti kanttori. Kantajia tarvitaan 6 henkilöä. Silloin kuuden kantajan, papin, kanttorin ja suntion jälkeen voisi vain yksi omainen olla läsnä kirkossa. Tarvittaessa voidaan järjestää niin, että kantajat ja omaiset eivät ole yhtä aikaa kirkon sisällä. Näin lähiomaisia voisi olla kirkossa enemmän läsnä toimituksen aikana. Hautaan laskettaessa voi olla myös enintään 10 henkilöä paikalla.
  • muistotilaisuus voidaan järjestää seurakuntasalissa, mutta paikalla voi olla korkeintaan 10 henkilöä. Muistotilaisuus voidaan järjestää myös myöhempänä ajankohtana isommalla väellä näiden rajoitusten poistuttua.

Lumijoella 16.3.2020                             Erja Oikarinen, kirkkoherra

2020-03-17 12:46:00.0