Lumijoen kirkko

Lakeuden katedraali

Lumijoen kirkko

Ylipääntie 15, 91980 Lumijoki

Kirkon varaukset kirkkoherranvirastosta p.044 775 0600.

Joulukuussa 2017 uusittiin kirkon induktiosilmukkajärjestelmä ja siinä yhteydessä tehtiin kirkkoon myös kuuluvuus kartoitus. Tähän karttaan voit tutustua jo ennakkoon netissä täältä. (kuulokuvat.fi)

Lumijoen kirkko rakennettiin vuosina 1886-1889 ja vihittiin käyttöön 1890. Ensimmäisiä piirustuksia lumijokisten toivomuksesta pienennettiin, joten nykyinen kirkko on eräänlainen "pienoismalli" ensimmäisistä luonnoksista. Kirkon rakentaminen oli suuri voimannäyttö. Työpäiviä lumijokiset tekivät kirkkoa rakentaessaan 14 000. Juhlallinen vihkiminen toimitettiin elokuun kolmantena päivänä 1890.

Vuonna 2003 kirkkoa korjattiin. Tiilikatto vaihdettiin kuparipeltiin, rappauspinnat korjattiin ja maalattiin. Sisäpuolen korjauksista näkyvin on uusi sisäänkäynti luiskineen ja muureineen, apusakasti ja uusi valaistus. Vuonna 2011 kirkon ikkunat ja ovet korjattiin perusteellisesti - kuitenkin vanhaa kunnioittaen.

Kirkon parkkipaikan täyttyessä lisäparkkitilaa Ylipääntien toisella puolen.

Kirkon ovelle on jonkin verran nousua ja kulku kevytsorapäällysteinen, joten pyörätuolilla on hiukan hankala kulkea kirkon käytävällä. Mutta on mahdollisuus myös ajaa autolla kirkon vierelle inva-luiskan alkuun ja tällä tavoin ohittaa tuo mäkiosuus. Autolle on paluureitti siitä sitten takaisin parkkipaikalle.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka