alba ja hihat

Rippikoulu

Rippikoulussa voit pohtia yhdessä muiden kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita. Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta.

Rippikouluun ilmoittaudutaan syksyllä.  Rippikoulun aloituksesta tiedotetaan verkkosivulla, Rauhan Tervehdyksessä ja koulun aamunavauksissa.

Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Konfirmaatiossa tunnustat itse kristillisen uskon, johon sinut on kastettu. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.

Haluaisitko rippikouluun?

Rippikoulu alkaa kaikille yhteisellä tutustumisjaksolla syys-lokakuulla, jolloin kokoonnumme rippikouluun ilmoittautumisiltaan.

Tarkemmat ajankohdat kerromme tällä sivustolla ja kirkollisissa ilmoituksissamme.

Rippikoulu muodostuu kahdesta jaksosta: 1) kotiseurakuntajakso ja 2) intensiivijakso. Kaikki rippikoululaiset käyvät kotiseurakuntajakson omassa kotiseurakunnassaan. Intensiivijakson voi käydä omassa kotiseurakunnassa, tai toisen seurakunnan tai järjestön järjestämänä.

Rippikoulun voi suorittaa myös yksityisesti.  Näin tekevät yleensä aikuiset, joilla on rippikoulu jäänyt nuoruudessaan suorittamatta. Yksityisrippikoulusta voi sopia seurakunnan kirkkoherran kanssa.

Jos perheessä on tarvetta kehitysvammaisille suunnatusta rippikoulusta, niin ota yhteyttä diakonissa Marjoon p.045 638 1973 marjo.koski-vahala@evl.fi.

Tervetuloa rippikouluun!

alba ja tennarit kuva Sanna Krook
Kuva: Sanna Krook

Vs. kirkkoherra
044 7750 600 (virasto)

Lähetystyötä rippikoulussa

Lumijoella on muodostunut perinteeksi, että kerromme seurakunnan lähetystyön nimikkokohteista rippikoulussa ja mahdollisuuksien mukaan myös tuemme heitä, esim. orpolapsia Keniassa pullonpanttikolehdin myötä.

Tällä hetkellä Kenian orpotyö painottuu kummilapsihanketoimintaan.

Orpolapsityön piirissä on myös noin 500 orpolasta, joilla on suomalainen kummi. Tarkoituksena on auttaa suoraan kaikkein köyhimpiä. Lapsia avustetaan omissa kodeissaan tai sijaisperheissä. Näin he pysyvät yhteisöjensä jäseninä, mikä on erittäin tärkeätä Kenialaisessa kulttuurissa. Avustus kattaa lapsen koulutuksen, ruuan ja terveydenhoidon.

Toisena kohteena seurakunnan lähetystyössä on Viron nuoret ja Joel ja Signe Reinarujen työ.