koivun runko alhaalta ylöspäin, katse kohti latvusta, oksia, lehtiä ja taivasta
Ympäristötyötä seurakunnassa

Ympäristötyö

Kristillisen käsityksen mukaan ihmiselle on annettu tehtävä viljellä ja varjella luomakuntaa. Luomakunta on osa Jumalan luomistyötä ja siten pyhä.

Lumijoen seurakunta on aloittanut Kirkon ympäristödiplomin hakuprosessin keväällä 2022, jolloin kirkkoneuvostossa 10.5.2022 tehtiin päätös, että seurakunta lähtee hakemaan seurakunnalle ympäristödiplomia. Ympäristödiplomin työstäminen siis alkoi ja haaveissa oli, että vuoden 2023 aikana saisimme seurakuntaamme ympäristödiplomin.

Ympäristödiplomin auditointi pidettiin 26.9.2023 ja auditoitu työ on nyt saateltu eteenpäin Oulun hiippakunnan tuomiokapituliin käsittelyyn ja sieltä se etenee Kirkkohallitukseen.

Ympäristödiplomin myöntää kirkkohallitus. Ympäristödiplomi on Suomen evankelisluterilaisen kirkon oma ympäristöjärjestelmä. Sen avulla seurakunta voi kantaa ympäristövastuutaan ja ohjata esimerkillään ihmisiä ympäristöasioiden äärelle. Samalla se on myös askel kohti hiilineutraalia kirkkoa. Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen ongelma, joka vaikuttaa merkittävästi koko luomakunnan elämään. Suomen evankelisluterilainen kirkko tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä.

Ympäristötyöryhmä valitaan Kirkkoneuvoston kokouksessa 20.9.2022.

Lumijoen seurakunnan ympäristövastaavana toimii seurakuntamestari Tapio Jurvakainen ja hänen tehtävänään on koordinoida seurakunnan ympäristötyötä ja toimia ympäristötyöryhmän kokoonkutsujana.

Vs. kirkkoherra
044 7750 600 (virasto)
koivun runko alhaalta ylöspäin katsottuna. oksat ja lehdet ja katse kohti taivasta

Ympäristötyötä seurakunnassa