Tukea ja apua

Diakoniatyö kohtaa ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Diakonia pitää yllä jokapäiväistä Kristuksen meille antamaa toivoa ja uskoa parempaan huomiseen.

Kun elämässäsi tulee tilanteita, että tunnet tarvitsevasi apua tai haluaisit puhua jostain mieltä painavasta asiasta, niin ota rohkeasti yhteyttä.

Keskustelut ja elämäntilanteiden äärelle pysähtymiset ovat luottamuksellisia ja työntekijä on ehdottoman vaitiolovelvollinen.

Marjo Koski- Vähälä

marjo.koski-vahala@evl.fi

p. 045 638 1973

Ylipääntie 11, 91980 Lumijoki

Mitä on diakonia?

Diakonia on kristilliseen rakkauteen perustuvaa palvelua.

Diakonian lähtökohtana ovat Jeesuksen esimerkki ja hänen opetuksensa. Jeesus kohtasi apua tarvitsevat, köyhät, sairaat ja syrjäytetyt, kuunteli heitä, paransi, auttoi ja julisti anteeksiantamuksen sanomaa.

Kertomuksessa laupiaasta samarialaisesta (Luuk 10:25-37) Jeesus osoitti, että jokainen ihminen on lähimmäisemme riippumatta kansallisuudesta, rodusta, uskonnosta tai muista erottavista tekijöistä. Alkuseurakunnassa diakonia toteutui huolenpitona köyhistä, sairaista, vangeista ja muista kärsivistä sekä pöytäpalveluna seurakunnan kokouksissa.

Diakonia kuuluu kirkon perustehtäviin ja sen sisältö ja tavoitteet on määritelty kirkkolaissa (KL 1, ' 2) ja kirkkojärjestyksessä (KJ 4, ' 3).

Kirkon yhteiskunnallinen työ liittyy läheisesti diakoniavastuuseen. Se tähtää vastuulliseen elämäntapaan ja yhteiskunnan rakenteitten oikeudenmukaisuuteen.

Mukaan auttamaan?

Onko sinulla aikaa ja halua auttaa toisia? Oletko kiinnostunut tapaamaan uusia ihmisiä ja ehkä saamaan uusia ystäviäkin? Haluaisitko käydä tervehtimässä yksinäisiä, olla tukena kirkkokäynneillä, kerätä yhteisvastuukeräystä tms.? Ota yhteyttä seurakunnan työntekijöihin.

Diakoniatyössä tarvitaan monenlaisia vapaaehtoisia, joilta odotetaan luottamusta ja vaitiolovelvollisuutta vapaaehtoistehtävässään. Työntekijät perehdyttävät kyseiseen tehtävään, eikä siinä edellytetä erityistä koulutusta, vain "maalaisjärjen" käyttöä.

Älä jää yksin ongelmiesi kanssa, vaan ota yhteyttä ja kerro huolistasi!

pilvilinnut taivaalla
lohduttava enkeli

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Syksyisin osallistumme Operaatio joulun lapsi - keräykseen

Operaatio Joulun Lapsen tehtävänä on osoittaa rakkautta konkreettisella tavalla köyhyydessä eläville lapsille ympäri maailmaa ja yhdessä paikallisten seurakuntien kanssa kertoa ilosanomaa Jeesuksesta. Haluamme pakettien kautta kertoa lapsille, että he ovat arvokkaita ja tärkeitä.

Tutustu keräykseen: