Lupa istahtaa

Me odotamme joulua, mutta sen alla ei tarvitsisi uupua.

Lupa istahtaa

Rauhan Tervehdys - lehden kolumni 12.12.2019

Joskus tulee se tunne, että haluaisin painaa välillä oven kiinni arkipäivän keskellä ja olla vaan ihan hiljaa, ilman työkiireitä, ilman paineita työssä selviämisestä, ilman arvostelua ja ilman aikatauluja.

Istun Kotiinpalaajien konsertissa ja kuuntelen heidän uutta lauluaan ”Ei kukaan rakasta mua niin kuin sä”. Se kolahtaa minuun. Kyyneleet silmistä valuen ajattelen: Jeesus on armollinen ja hän välittää minusta!

…” Sä oot se, josta lauluni laulan.

Sä oot se, jonka kanssa oon, kuka mä oon.

Sä oot se, joka toi mulle rauhan.

Sä oot se, joka taistelee mun puolesta.

Sä oot se, joka näkee mun läpi.

Sä oot se, joka tuntee, mut kokonaan.

Sä oot se, joka sulkee mut syliin.

Sä oot se, joka pitää hyvin.

Ei mulla oo mitään eikä ketään tärkeempää.

Ei kukaan rakasta mua niin kuin sä.

Ei mulla oo huolia, kun oon sun lähellä.

Ei kukaan rakasta mua niin kuin sä”

Nykypäivä on hektistä ja meiltä vaaditaan paljon. Elämä on suorittamista ja selviytymistä – joudun miettimään, että kelpaanko, riitänkö ja ehdinkö kaikkeen?

Aina tulee uusi kiireinen aika eteen, kuten nyt adventin aika, jonka pitäisi olla valmistautumista ja rauhoittumista suurta juhlaa varten.  Mutta vauhti vaan kasvaa ja tahti tihenee. Jouluna istun sohvalla uupuneena kaikesta. Missä on minun jouluni?

Joulu on Jeesus lapsen syntymäjuhla. Joulu on suuri juhlapäivä meille jokaiselle. Me odotamme joulua, mutta sen alla ei tarvitsisi uupua.

Mitä Jeesus minulta toivoisi?

Hän toivoo minulta rauhaa ja hyvää mieltä. Hän toivoo, että olen läsnä. Hän toivoo, että sytytän kynttilän ja toisenkin, jotta valo saisi loistaa ja kertoa meille siitä, että Jeesus on elämämme valo. Se riittää. Tähän adventin aika meitä kutsuu.

Minulla on siis lupa istahtaa – kuunnella, katsella sekä hiljentyä joulun sanoman äärelle vaikkapa jouluisen musiikin äärellä kirkossa.

Joulurauhaa jokaiseen kotiin!

Marjo Koski-Vähälä