Kotoisaa syksyä!

Syksylläkin tarvitsee kotoisuutta ja hiljaisuutta

Rauhan tervehdys - lehden kolumnista poimittua:

Syksyihmisenä nautin syksystä. Kesäihminen taas harmittelee aina kun joutuu jättämään kesän taakse. Mutta silti aika kulkee ja kukin tulee vuorollaan.

Syksyn alussa sain hetken seurata nuoria hengellisessä tapahtumassa, kesän kaatajaisissa ja oli hienoa nähdä kuinka nuoret nauttivat vielä monesta kesän jutusta Sanan, musiikin ja yhdessäolon kautta ja lopulta ”kaadettiin kesä!” – Ovi aukeni syksylle ja katseet suunnattiin eteenpäin.

Minulle tuo ”kesänkaatajaisviikonloppu” oli kuitenkin pääosin lomaa, lepoa ja hiljaisuutta. Istuin yksin suuressa 1850-luvun majatalossa ja vain ihastelin ja mietiskelin. Välillä löysin itseni kävelemästä hevoslaitumen reunamilta. Olin kuin unessa. Aika pysähtyi. Tuona viikonloppuna vaan lepäilin hiljaisuudessa tekemättä mitään. Mietin paljon taakse jäänyttä kesää. Hymyilytti. Paljon ihania muistoja on jäänyt sydämeen! Mutta ei pelkästään muistoja, vaan myös hyviä ajatuksia syksyynkin.

Pari ajatusta nousi kuitenkin ylitse muiden: kotoisuus ja hiljaisuus.

Kotoisuudella tarkoitan hyvän olon tunnetta, jonka tuntee, kun jokin asia tai tilanne tuntuu jostain syystä erittäin hyvältä – voin ajatella: Tämä tuntuu kodilta. Tässä haluan olla. Tämä on minun paikkani.  Vain sinä itse tiedät, mikä tuo sinulle tuon tunteen. Ja kun sen kohtaat, niin tiedät mitä tarkoitan ja siitä tunteesta haluaa pitää kiinni. Kuuntele itseäsi ja etsi tilanteita, joissa saat kohdata tuon kotoisuuden tunteen.

Toinen ajatus on hiljaisuus. Vaikka nautin siitä, että syksyssä on iloa ja eloa ja menoa, niin silti tarvitsen myös hiljaisuutta. Aikaa itselleni, ajatuksille. Aikaa levähtää ja rauhoittua.

Ajattelen, että kun kohtaan kotoisuuden ja kun kohtaan hiljaisuuden, niin myös Taivaan Isä ja kaikki uskoon liittyvä tuntuvat myös erittäin läheisiltä. Ne kaikki kuuluvat yhteen. Ja toivon, että ne kuuluvat syksyymme!

diakonissa-seurakuntasihteeri Lumijoen seurakunta

2019-10-10 15:49:00.0