Tarjolla leipää

Rantalakeus - lehdessä 31.8.2022 Diakonian juhlavuodesta

Diakonian juhlavuosi logo, vihreä käsiristi

Diakonian juhlavuosi logo

Tarjolla leipää

Mieleeni nousee kuva, jossa kädet ojentavat leivän toiselle. Kuvassa ei ole mitään muuta, kuin ojentavat kädet, leipä ja vastaanottavat kädet, mutta silti se kuva kertoo paljon. Se puhuttelee ainakin minua diakoniatyöntekijänä.

Leipä itsessään on jo hyvä asia, ja on erittäin hyvä ja mukava asia, että annamme leipää toisillemme, mutta samalla se myös kertoo paljon muutakin. Siihen kiteytyy monella tapaa myös diakoniatyön ajatusta, sitä mitä, minä työssäni teen.

Minä voin ojentaa lähimmäiselleni leivän, ihan konkreettisen leivän syötäväksi ja autan sillä tavalla, kun on nälkä ja raha-asiat tuottavat huolta. Mutta leipä voi olla myös kuvaannollinen leipä. Minä voin ojentaa lähimmäiselleni leivän, joka kertoo hänelle siitä, että olen lähellä ja kuuntelen. Minä voin ojentaa lähimmäiselleni leivän, joka kertoo, että olen olkapäänä ja tukena, kun elämä tuo surua ja murhetta sydämeen. Tai minä voin ojentaa hänelle leivän ja rukoilla tai sanoa, tiedäthän, että olet tärkeä ja Jumalalle rakas. Minä voin soittaa ovikelloa ja ojentaa leivän ja sanoa, olisiko hyvä hetki kahvitella? Voin tulla seuraksi.

Leivästä on moneksi.

Mutta mikä tärkeintä - leipä kertoo meille siitä kaikkein tärkeimmästä, nimittäin elämän leivästä, Jeesuksesta Kristuksesta. Ja siihen perustuu minunkin työni diakoniatyöntekijänä. Leipä on kutsu Jeesuksen luo. Ja kutsu ehtoollispöytään. Sinne kutsun sinuakin!

Jeesus sanoo: ”Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää.” Joh. 6:48–51.

Tällainen leipäisä ajatus nousi mieleeni näin Diakonian juhlavuonna ja varsinaisen juhlapäivän ”D-Dayn” eli diakoniapäivän aattona. Nimittäin huomenna, syyskuun 1. päivä 2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakoniatyöntekijä Matilda Hoffman.

On tarkoitus, että erityisesti näin juhlavuonna eri seurakunnissa nostettaisiin esille diakoniatyötä ja sen merkitystä ihmisille erilaisissa elämäntilanteissa. Haluamme kertoa diakoniatyöstä ja rohkaista sinua ottamaan meihin yhteyttä.

Mitä tapahtuu Lumijoella torstaina 1.9. klo 9.30–11.30 Lumijoen Salen pihalla? No, ainakin olemme tavattavissa ja olen varannut juhlavuoden kunniaksi 150 leipää, jotta mahdollisimman monelle perheelle riittäisi leipä kotiin viemisiksi. Poikkea pöytämme luo!

Siunausta syksyysi!

Marjo Koski-Vähälä