Tiedote 1.3.2021

Korona-aikana Lumijoen seurakunnassa toimitaan 1.3.-31.3.2021 seuraavasti:

(Päätökset: Pohjois-Suomen aluehallintovirasto 26.2., Lumijoen kunta 1.3., Oulun hiippakunnan piispa 26.2.)

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelukset toimitetaan striimattuna ilman paikan päällä olevaa seurakuntaa. Jumalanpalvelukset ovat toistaiseksi sanajumalanpalveluksia. Toimittajia ja avustajia saa olla paikalla enintään 10 henkilöä. Seurakunta voi osallistua jumalanpalveluksiin seurakunnan YouTube-kanavalla. 18.3. järjestetään ehtoollishartaus, johon voi tulla enintään 10 henkilöä ennakkoilmoittautumisella.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisissa toimituksissa (kaste, avioliittoon vihkiminen, hautaan siunaaminen) voi olla samanaikaisesti paikalla 10 henkilöä. Toimituksissa voi pastoraalisen harkinnan perusteella olla hieman enemmän osanottajia, jos lähimpiä perheenjäseniä on enemmän. Kastetoimituksessa seurakunnan työntekijä ei voi jäädä paikalle tilaisuuteen varsinaisen kastetoimituksen jälkeen.

Yksityistilaisuuksia seurakunnan tiloissa (kastekahvit, hääjuhla, syntymäpäivät) ei voi järjestää. Poikkeuksena ovat pienimuotoiset muistotilaisuudet. Omaiset voivat järjestää pienimuotoisen (10 henkilöä) muistotilaisuuden seurakuntatalossa. Järjestäjät vastaavat koronaturvallisuuden toteutumisesta. Tilaisuuksiin tullaan terveenä, käytetään maskia ja käsidesiä ja noudatetaan turvavälejä.

Kirkkoherranvirasto ja avustukset

Asiointi kirkkoherranvirastossa tehdään ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla. Välttämättömissä asioissa voi asioida paikan päällä terveenä, käsidesiä, kasvomaskia ja turvavälejä noudattaen. Diakonia-asioissa yhteys kirkkoherraan puhelimitse.

Toimistonhoitaja on tavoitettavissa virastossa ma ja ke klo 9-14. Muina aikoina yhteys puhelimitse kirkkoherranviraston numeroon tai kirkkoherraan.

Viikkotoiminta

Lasten päiväkerhoa lukuun ottamatta kaikki ryhmätoiminta on keskeytyksissä. Rippikouluopiskelu suoritetaan itsenäisenä opiskeluna etätehtävinä, rippikoululaiset saavat ohjeet sähköpostiinsa.

Kotikäynnit ja yksityinen ehtoollinen

Kirkkoherra voi tehdä kotikäyntejä ja jakaa yksityistä ehtoollista pyydettäessä. Paikalla ovat vain kotikäyntiä pyytänyt henkilö ja pappi. Käynti on lyhyt ja käytetään maskeja, käsidesiä ja turvavälejä.

Etätyö

Työntekijät ovat etätyössä mahdollisuuksien mukaan.

Lumijoella 1.3.2021 Erja Oikarinen, kirkkoherra

2021-03-01 15:00:00.0