Tiedote 15.1.2021

Korona-aikana Lumijoen seurakunnassa toimitaan 1.2.2021 asti seuraavasti:

(Päätökset: Pohjois-Suomen aluehallintovirasto 14.1., Lumijoen kunta 14.1., Oulun hiippakunnan piispa 14.1. )

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelukset toimitetaan striimattuna ilman paikan päällä olevaa seurakuntaa. Jumalanpalvelukset ovat toistaiseksi sanajumalanpalveluksia. Toimittajia ja avustajia saa olla paikalla enintään 10 henkilöä. Seurakunta voi osallistua jumalanpalveluksiin seurakunnan YouTube –kanavalla.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisissa toimituksissa (kaste, avioliittoon vihkiminen, hautaan siunaaminen voi olla samanaikaisesti paikalla 10 henkilöä. Hautaan siunaamisessa voi harkinnan perusteella olla hieman enemmän osanottajia, jos lähiomaisia on enemmän. Kastetoimituksessa seurakunnan työntekijä ei voi jäädä paikalle tilaisuuteen varsinaisen kastetoimituksen jälkeen.

Yksityistilaisuuksia (kastekahvit, hääjuhla, syntymäpäivät) ei voi järjestää. Poikkeuksena ovat pienimuotoiset muistotilaisuudet. Omaiset voivat järjestää pienimuotoisen (10 henkilöä) muistotilaisuuden seurakuntatalossa. Järjestäjät vastaavat koronaturvallisuuden toteutumisesta. Tilaisuuksiin tullaan terveenä, käytetään maskia ja käsidesiä ja noudatetaan turvavälejä.

Kirkkoherranvirasto ja avustukset

Asiointi kirkkoherranvirastossa tehdään ensisijaisesti puhelimitse tai sähköpostilla. Välttämättömissä voi asioida paikan päällä terveenä, käsidesiä, kasvomaskia ja turvavälejä noudattaen. Diakonia-asioissa yhteys kirkkoherraan puhelimitse.

Toimistonhoitaja on tavoitettavissa virastossa ma ja ke klo 9-14. Muina aikoina yhteys puhelimitse kirkkoherranviraston numeroon tai kirkkoherraan.

Viikkotoiminta

Kaikki ryhmätoiminta on keskeytyksissä 1.2. asti. Rippikouluopiskelu suoritetaan itsenäisenä opiskeluna etätehtävinä, rippikoululaiset saavat ohjeet sähköpostiinsa.

Kotikäynnit ja yksityinen ehtoollinen

Kirkkoherra voi tehdä kotikäyntejä ja jakaa yksityistä ehtoollista pyydettäessä. Paikalla ovat vain kotikäyntiä pyytänyt henkilö ja pappi. Käynti on lyhyt ja käytetään maskeja, käsidesiä ja turvavälejä.

Lumijoella 15.1.2021 Erja Oikarinen, kirkkoherra

Mon Jan 18 09:31:28 EET 2021