Tiedote 5.5.2020

Ohjeita pandemia-aikana 5.5.2020

Valtioneuvoston ja piispojen ohjeisiin viitaten Lumijoen seurakunnassa toimitaan seuraavasti:

1. Jumalanpalvelukset

Jumalanpalveluksiin voi osallistua kirkossa 1.6. alkaen. Jumalanpalveluksessa voi viettää ehtoollista. Paikalla saa olla enintään 50 henkilöä turvavälit ja hygienia huomioiden. Osallistujilla tulee olla oma virsikirja mukanaan.

1. Kasteet ja avioliittoon vihkimiset kirkossa

1.6. alkaen tilaisuuksissa kirkossa saa olla paikalla enintään 50 henkilöä turvavälit ja hygienia huomioiden. Osallistujilla tulee olla oma virsikirja mukanaan, tai järjestäjien tekemä tilaisuuskohtainen moniste.

1. Hautaansiunaamiset haudalla tai kirkossa

Hautaan siunaaminen toimitetaan ensisijaisesti haudalla, mutta voidaan toimittaa myös kirkossa. 1.6. alkaen tilaisuudessa saa olla paikalla enintään 50 henkilöä turvavälit ja hygienia huomioiden. Osallistujilla tulee olla oma virsikirja mukanaan, tai järjestäjien tekemä tilaisuuskohtainen moniste. Vainajan näyttöä ei ole: arkkua ei saa avata seurakunnan tiloissa.

1. Perhejuhlat seurakuntatalossa

1.6. alkaen seurakuntatalo avataan pienille perhejuhlille, kuten muistotilaisuuksille, joissa paikalla saa olla enintään 20 henkilöä turvavälit ja hygienia huomioiden. 20-50 hengen perhejuhliin on varattava jokin muu isompi tila. Osallistujilla tulee olla oma virsikirja mukanaan, tai järjestäjien tekemä tilaisuuskohtainen moniste.

1. Rippileiri

Rippileiri (intensiivijakso Lumijoen seurakunnan omalle ryhmälle) heinäkuun viimeisellä viikolla on pandemian tämänhetkisellä tiedolla mahdollista. Leirin pitämisestä päätetään kokouksessa, johon kutsutaan rippikoululaisten huoltajat päättämään yhdessä seurakunnan työntekijöiden kanssa asiasta.

1. Kerhot ja ryhmät

Kerhot ja ryhmät ovat tauolla kevätkauden loppuun saakka.

1. Kotikäynnit

Seurakunnan työntekijä voi tulla kotikäynnille akuutissa tilanteessa asianmukaisesti suojautuneena ja konsultoituaan kotisairaanhoitoa tai muuta terveydestä vastaavaa tahoa. Työntekijän tullessa paikalla saa olla vain kotikäyntiä pyytäneen hoitamiseen tarvittavat muut henkilöt. Perheenjäsenten kanssa työntekijä voi keskustella puhelimessa tai videopuheluna.

Lumijoella 5.5.2020

Erja Oikarinen, kirkkoherra