Yhteisvastuukeräys on polkaistu käyntiin!

Yhteisvastuukeräys 2023 nostaa esiin nuorten väkivallan

Tämänvuotinen Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn. Tuotosta 40 prosenttia jää Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön Aseman Lapset ry:n ja Suomen evankelisluterilaisten seurakuntien kautta. Maailman katastrofialueiden ihmisten auttamiseen suunnataan 60 prosenttia tuotosta. Apu menee perille Kirkon Ulkomaanavun työn kautta.

_V8A5947-net.jpg

yhteisvastuukoira sydän kaulassa ja yhteisvastuun keräyslipas

Kynttilänpäivänä 5.2.2023 käynnistyi tämän vuoden Yhteisvastuukeräys - uudella ilolla ja uudella ilmeellä. Punainen on vaihtunut nyt pinkkiin värimaailmaan. Ja keräyksen luonteen mukaisesti päällimmäinen ajatus on, että: Älä odota. Lahjoita.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii keräyksen suojelijana ja oman hiippakuntamme piispa Jukka Keskitalo johtaa keräystä ja toimii Yhteisvastuupiispana.

Piispa Keskitalo kannustaa oman hiippakunnan seurakuntia toimimaan suunnannäyttäjinä muille evankelisluterilaisille hiippakunnille ja seurakunnille. Tähän liittyen hän on luvannut palkita Oulun hiippakunnasta seurakunnan, joka on prosentuaalisesti eniten kasvattanut suhteellista keräystuottoaan.

Kilpailu on toki leikkimielinen, mutta samalla hän toivoo sen innostavan ihmisiä lahjoittamaan, auttamaan sekä tuntemaan yhteistä vastuuta lähimmäisistämme. Palkintona Oulun hiippakunta antaa 3 000 euroa voittaneen seurakunnan diakoniatyöhön.

Yhteisvastuukeräys on vanha, tunnettu ja luotettavana pidetty keräys.

Tänä vuonna keräyksen tuotolla ennaltaehkäistään, sovitellaan ja ratkaistaan nuorten väkivaltaa ja konflikteja Suomessa, sekä tuetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä.

Lasten ja nuorten väkivallassa uhreja ovat kaikki osapuolet. Sekä tekijä, uhri, että läheiset. He kaikki tarvitsevat apua. Kouluväkivallan selvittäminen sekä katusovittelu voi katkaista väkivallan kierteen. Suomessa kouluväkivaltaa koki lähes 39 000 lasta ja nuorta joka viikko vuonna 2021. Hälyttävin kasvu oli 12–14-vuotiaiden ikäluokassa. Väkivalta näkyy myös vapaa-ajalla ja entistä useammin pahat teot kuvataan tai videoidaan sosiaalisessa mediassa jaettavaksi. Väkivalta ja sen aiheuttamat seuraukset kurjistavat nuorten elämää surullisen paljon. Tarvitaan apua!

Maailmalla ilmastokriisi syventää köyhyyttä. Erityisesti ilmastonmuutos kurittaa jo entuudestaan karuissa oloissa eläviä paimentolaisperheitä esimerkiksi Keniassa ja muualla Itä-Afrikassa. Laidunmaat pienenevät ja veden puute uhkaa. Köyhyys ja elämän epävakaus syventävät ongelmia monella tapaa ja lisäävät konflikteja, joihin myös nuoret joutuvat mukaan ja monilta nuorilta jää koulu kesken. Koulunkäynnin turvaaminen takaa nuorille paremmat mahdollisuudet toimeentuloon ja rauhan edistämiseen.

Keräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, 20 prosenttia Aseman lapset ry:lle ja 20 prosenttia keräystuotosta jää omaan seurakuntaan eli Lumijoen seurakunnan nuorten tukemiseen ja auttamiseen. Älä odota. Lahjoita.

Oman seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen voit lahjoittaa monin tavoin

Lähikeräysten ohella voit antaa lahjasi Lumijoen seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen MobilePayllä numeroon 68442 tai tekemällä lahjoituksen nettilahjoitussivulle osoitteessa yhteisvastuu.fi/Lumijoki.

Pankin kautta lahjoitettaessa Yhteisvastuun tilit ovat: Aktia FI82 4055 0010 4148 41, Nordea FI16 2089 1800 0067 75 ja OP FI14 5000 0120 2362 28. Jos lahjoitat pankin kautta, lisää lahjoitukseesi seurakunnan viitenumero 303341.

Kirkkopalvelujen keräysluvat RA/2020/639 ja ÅLR/2022/9229

Kiitos lahjoituksestasi!

Taivaallinen Isämme siunatkoon lahjasi!

yhteisvastuu.fi
kirkonulkomaanapu.fi