Tiedote 1.4.2020

Hautajaisjärjestelyistä sopiminen

Ota yhteyttä toimistosihteeri Jonna Vallströmiin kirkkoherranviraston puhelinpäivystysaikoina (ma ja ke klo 9-14), 044 7750 600, jonna.vallstrom@evl.fi, tai muina aikoina kirkkoherra Erja Oikariseen p. 044 3161 434, erja.oikarinen@evl.fi.

• sanomakellojen soittamisen aika
  • siunaustilaisuuden aika ja paikka (hautausmaa tai kirkko)
  • kiitoksen lukemisen aika (striimattua jumalanpalvelusta voi seurata Lumijoen seurakunnan Facebook-sivulta)
  • seurakuntamestari ottaa yhteyttä omaisiin hautapaikan sopimista varten.

Epidemia-aika tuo rajoituksia osallistujamäärään. Toimituksessa voi olla paikalla 10 flunssaoireetonta henkilöä kerrallaan turvaetäisyyksiä noudattaen. Jos perheeseen kuuluu enemmän kuin 10 henkilöä, ylärajasta voidaan joustaa. Riskiryhmiin kuuluvia suositellaan jäämään pois tilaisuudesta. Omaiset voivat halutessaan järjestää itse livekuvayhteyden niille, jotka eivät voi tulla paikalle.

Piispojen ohjeistuksen mukaisesti hautauksissa ensisijainen siunaamispaikka on haudalla. Kymmenen hengen yleislinja koskee myös haudalla tapahtuvaa siunaamista. Arkku voidaan kantaa hautausmaalle ja laskea hautaan ennen siunauksen toimittamista. Jos arkunkantajat poistuvat tehtävänsä suoritettuaan, heitä ei lasketa mukaan tilaisuuden osallistujamäärään.

Seurakunnan tiloissa ei epidemia-aikana vietetä muistotilaisuutta. Suosittelemme viettämään muistotilaisuuden tai muistoseurat myöhemmin epidemian väistyttyä.

Kastetoimituksen tai avioliittoon vihkimisen järjestelyistä sopiminen

Toimituksessa voi olla paikalla 10 flunssaoireetonta henkilöä. Jos perheeseen kuuluu enemmän kuin 10 henkilöä, ylärajasta voidaan joustaa. Riskiryhmiin kuuluvia suositellaan jäämään pois tilaisuudesta. Läheiset voivat halutessaan järjestää itse livekuvayhteyden niille, jotka eivät voi tulla paikalle. Pappi ja kanttori eivät osallistu toimituksen jälkeen mahdolliseen hää- tai kastejuhlaan. Seurakunnan tiloissa ei epidemia-aikana vietetä juhlia. Suosittelemme viettämään juhlia myöhemmin epidemian väistyttyä.

Lumijoella 1.4.2020                                                                Erja Oikarinen, kirkkoherra

2020-04-01 14:10:00.0