Itsenäisyyspäivänä juhlitaan Suomea

Itsenäisyyspäivän perinteet ovat Lumijoella aina olleet kunniassa.  Tänä vuonna seppeleenlaskutilaisuutta juhlistavat kunniavartiossa olevat,  historiallisin asein varustetut sotilaat sekä itsenäisyyden säilyttämisessä tärkeässä roolissa ollut luontokappale - suomenhevonen.

Lakeuden reserviläiset aloittavat kunniavartion jo ennen jumalanpalveluksen alkua. Kirkkoon saapujat havaitsevat lumipukuiset sotilaat jo kirkomäkeä ylös tarpoessaan.

Juhlajumalanpalvelus alkaa kuoron laulamalla Finlandia-hymnillä.  Saarnassa kerrataan hymnin historiaa ja pohditaan, miten se on vaikuttanut suomalaisiin ja Suomen itsenäistymiseen.

Seppeleenlaskutilaisuudessa kuoro laulaa Erkki Vakkurin sävelmän "Sankarihaudalla" -laulun. (jonka voit kuunnella myös youtubesta -pääset sinne vaikkapa tämän verkkosivun etusivulta).  Tilaisuus päättyy samoin kuin juhlallisuudet alkoivat - Finlandia -hymniin.

Lumijoen kunnan järjestämä itsenäisyyspäivän juhla on liikuntahallilla.

Kaikki on lämpimästi tervetulleita kaikkiin juhlapäivän tilaisuuksiin.

2017-12-01 14:16:24.0